۱۰ نکته که باید برای نصب کردن یو پی اس باید بدانید :

 سیستم های تامین برق بی وقفه (یو پی اس ها ) از آسیب های ناشی از قطعی یا نوسانات برق جلوگیری می نماید . اما راه های بسیاری برای محافظت موثر موجود می باشد تا اینکه صرفا یو پی اس را وصل نماییم . این نشانگر ها کمک می نمایند تا یو پی اس  از سیستم شما محافظت نماید .

گردباد ها ، طوفان ها و زمین لرزه ها تنها عوامل مخرب رایانه های شخصی ، سرور ها و سایر رایانه ها نمی باشند . قطع ناگهانی برق باعث می شود تا سیستم ها نتوانند برنامه های باز را ببندند ، کارهای پیش رو را تکمیل نمایند ، فعالیت های حافظه ای را تمام نمایند و به شکل مناسب خاموش شوند . گم شدن داده و برنامه ها و دیتا بیس ناقص نیز اتفاق می افتد .

ولتاژ گذرای کوتاه مدت قوی نیز ممکن است مشکل ایجاد نماید . قطعات حساس کامپیوتر به آسانی توسط یک تغییر ولتاژ ناگهانی یا رعد و برق یا نوسانات منبع تغذیه خراب شوند .

سیستم های تامین برق بی وقفه (یو پی اس  ها ) کمک می نماید تا از آسیب ناشی از هر دو مورد قطع منبع تغذیه و نوسانات معمول الکترونیکی جلوگیری نماید . به هر حال ، تنها وصل نمودن یو پی اس  و متصل نمودن تجهیزات رایانه تضمین نمی دهد که سیستم ها کاملا محافظت شده اند . این ۱۰ نکته را در خاطر داشته باشید تا حفاظت ارائه شده توسط یو پی اس  ها حداکثر گردد .

#۱ : محافظت از مسیر داده بسیار پر اهمیت می باشد

رایانه های متصل به دستگاه های یو پی اس  هنوز در برابر تمام خطرات احتمالی ضربات رعد و برق در امان نیستند . مطمئنا یو پی اس  ممکن است از رایانه ی شخصی یا سرور تحت تاثیر تغییر ولتاژ یا جریان برق که به سیستم توسط خروجی منبع تغذیه محافظت نماید ، اما رعد و برق به آسانی عبور داده ها توسط مودم کابلی یا ارتباطات DSL وارد می شود ،  و هرچه در مسیرش باشد را برشته می نماید ( شامل مادربرد و سخت افزار های متصل ) .

مطمئن شوید که شبکه تان را به خوبی پیکر بندی می نمایید . مدار جریان محافظت از داده را بین مسیر داده ارائه دهنده ی سرویس ارتباطی و سیستم رایانه ی خود نصب نمایید .معمولا ، مدار جریان به ورودی فیزیکی روی UPS وصل می شود ، که همچنین خروجی RJ-11 یا RJ-45 را برای ادامه ی ارتباط مدار جریان به شبکه محلی شما را نشان می دهد .

اگر یک تغییر ولتاژ الکترونیکی ناگهانی رخ دهد ، مدار جریان محافظ یو پی اس  از تخریب دیگر قسمت های تجهیزات جلوگیری می نماید . این مدار ممکن است دیگر کارایی قبل را نداشته باشد ، اما جایگزینی یک دستگاه یو پی اس بسیار ارزان تر از جایگزینی سرور های چندگانه ، رایانه های شخصی و تعویض کننده های شبکه می باشد .

#۲ : نرم افزار بازیابی باید نصب شده باشد

اغلب وسوسه انگیز است تا یو پی اس را وصل کنیم ، کامپیوتر یا سرور را وصل کنید و شروع به کار نمایید . متاسفانه ، یو پی اس ها شامل نرم  افزار اختصاصی می باشند که باید نصب شود تا در صورت قطعی در منبع تغذیه اصلی ، منبع تغذیه ی اتصالی به سیستم به خوبی کار کند .

همیشه نرم افزار همراه یو پی اس را نصب نمایید . بعلاوه ، مطمئن شوید که کابل ( معمولا USB یا RS-232 ) را نیز وصل کرده باشید تا ضمانت نماید که رایانه ی شخصی یا سرور متصل شده باشند .

#۳ : نرم افزار بازیابی باید پیکر بندی شده باشد

علاوه بر نصب نرم افزار همراه یو پی اس ، شما بهترین نتیجه را زمانی می گیرید که با توجه به نیازهایتان ، نرم افزار را پیکربندی نمایید . همچنین می توانید حالت پیش فرض کارخانه را استفاده نمایید، تنضیمات خارج از جعبه زمان کافی برای خاموش کردن کنترل کننده ی دامنه که باید به تطبیق دیتا بیس بپردازد ، قسمت های فعال ، سرور ایمیل و سایر ازتباطات تخصیص نمی دهد . مطمئن باشید که سیستم مقدار کافی زمان برای بستن تمام ارتباطات و اتصالات را دارا باشد . تنظیمات پیکربندی بسته به تولید کننده و مدل دستگاه متفاوت می باشند . در Figure A نرم افزار منبع تغذیه دستگاه APC SOHO تنظیمات خاموش کردن را فعال می نماید .

تنظیمات پیش فرض را به منظور تعیین اینکه لازم است تنظیمات را تغییر دهیم بررسی نمایید .اغلب ۲ گزینه در دسترس می باشد . شما می توانید تعیین نمایید که سیستم به چه مدت توسط باتری ها کار کند قبل از اینکه دنباله ی خاموش کردن شروع گردد  یا شما می توانید مشخص نمایید که یو پی اس شروع به خاموش کردن سیستم های متصل نماید زمانی که باتری ها تنها برای چند دقیقه می توانند کار کنند .

نصب یو پی اس

وفتی این تنظیمات را پیکربندی می نمایید ، توجه داشته باشید که در هر دو حالت ، فعال کننده روی خاموش کردن اولیه وابسته به ظرفیت باتری تمرکز می نماید ( این که باتری چه مدت کارکرده است و یا چه مدت می تواند کار کند ) . صرف نظر از گزینه ی انتخابی شما ، زمان لازم برای خاموش کردن اصولی را به دستگاه بدهید . برخی سرور ها شاید ۶ ، ۸ یا حتی ۱۰ دقیقه نیاز داشته باشند تا به صورت صحیح خاموش شوند ؛ مثلا اگر عملیات خاموش کردن زمانی اتفاق بیفتد که باتری تنها ۵  دقیقه ظرفیت دارد ، از بین رفتن اطلاعات ممکن است رخ دهد .

#۴: خرابی باتری ها

باتری ها خراب می شوند ، این بخشی از زندگی می باشد . به دلیل تکمیل چرخه ، خطا تولید کننده یا برخی علت های دیگر ، هیچ تضمینی نیست که باتری همانطور که انتظار می رود کار کنند . بنابراین ، حتی یو پی اس با کیفیت نیز نیاز ما را برای پشتیبان گیری از داده ها را به طور کامل برطرف نمی کنند .

خوشبختانه ، باتری های یو پی اس معمولا نشانه های اخطار می دهند که برخی چیز ها نا درست است . مدل آنلاین ممکن است به طور کامل نیروی مورد نظر را تامین کند ، مدل های آفلاین ممکن است به خوبی امتحان نشوند ، و هنوز بقیه چراغ اخطار بدهند . تست باتری به صورت منظم ( Figure B ) کمک می کند تا مطمئن شویم تا باتری ظرفیت لازم را دارا می باشد تا زمانی که برق اصلی قطع شد ، سیستم را روشن نگاه دارد .

یو پی اس

به طور منظم باتری را برای ایجاد اطمینان از اینکه مقدار کافی ظرفیت دارد تا برق سیستم را در صورت قطعی جریان اصلی به طور کامل تامین نماید یا نه . با اتوماتیک شدن سیستم ها ، یک برنامه ی روتین سریع و چرخه ی عمیق آزمایشات . نتایج آزمایش ها را به طور منظم بررسی نمایید و هر گونه نا هنجاری را که نشان گر شکست می باشد را در نظر داشته باشید . همیشه باتری های آسیب دیده را قبل از خرابی تعویض نمایید ، چون از بین رفتن داده ها ممکن است اتفاق بیفتد اگر باتری های معیوب در سیستم باقی بمانند .

#۵ : با گذر زمان رده ی شارژ کردن تغییر می کند

فکر کنید که شبکه ی شما چگونه با گذر زمان رشد کرده است . سرور های جدید ، ایستگاه های کاری ، و دستگاه های جانبی نیاز های بیشتری به دستگاه های یو پی اس تحمیل می کنند ، اما در بیشتر موارد ، یو پی اس با شبکه ی اصلی تعبیه می شود – زمانی که نیاز به انرژی کمتر می باشد .

با توسعه ی یاد شده ، مطمئن شوید که ولتاژ و آمپراژ که یو پی اس باید ارائه نماید را دوباره محاسبه نمایید . هر بار که سرور یا تجهیزات ایستگاه کاری بیش از ظرفیت یو پی اس باشد ، یا یو پی اس اضافی تعبیه نمایید یا یک مدل جدید تر خریداری نمایید .

#۶ : یو پی اس نباید برای به راه انداختن چاپگر لیزری به کار رود

چاپ کردن ممکن است کار مهمی باشد ، مانند عملیات چاپ در دپارتمان های صدور صورتحساب یا اعتباری ، اما روی یو پی اس برای راه انداختن چاپگر لیزری حساب نکنید . حتی اگر یو پی اس برای مقید کردن منبع تغذیه الکتریکی چاپگر لیزری به کار رود ، زمانی که به خروجی باتری پشتیبان یو پی اس وصل باشد ، چاپگر لیزری به سرعت بیش از اندازه از UPS انرژی می کشد و باعث می شود از مقادیر استاندارد ظرفیتش تخطی کند . سریع ترین راه برای ایجاد اخطار و هشدار ( و آسیب بالقوه به قسمت های الکترونیک UPS ) این است که چاپگر لیزری را با یو پی اس روشن نماییم .

چرا ؟ فیوزر چاپگر لیزری ( که تونر چاپگر را ذوب نموده و به کاغذ اعمال می نماید ) مقدار زیادی انرژی را لحظه ای استفاده می کند . اکثر مدل های UPS مقدار انرژی لازم برای نیاز یک چاپگر لیزری را نمی توانند سریعا تولید نمایند .

#۷ : اتصال شبکه قسمت اصلی در برنامه ریزی نیاز های برق اضطراری می باشد

هنگام تامین انرژی سرور ها یا حتی ایستگاه کاری که سرور به عنوان سرور کار گروهی می باشد ، ممکن است لازم باشد تا تکرار داده ها ، ارتباطات ، یا سایر فعالیت ها که نیازمند اتصال شبکه می باشند تا در قطعی برق به خوبی خاموش شوند ، کامل شود . بنابراین ، هر گونه تجهیزات شبکه ما بین عملکرد سیستم یا اشتراک داده ، باید از دستگاه های یو پی اس انرژی بگیرد . اگر شبکه تعویض شد ، روتر ها ، دیوار آتشین ها و هرگونه مودم یا روتر ارتباطی مورد نیاز ، دیگر از دستگاه UPS هنگام قطعی برق ،انرژی نمی گیرند  ، تکرار داده ها و اتصال کننده های ارتباطی از کار می افتند  ( از بین رفتن داده ممکن است اتفاق بیفتد ) .

#۸ : پشتیبان گیری ها باید پایان یابند

این تنظیمات اغلب فراموش می شوند : مطمئن باشید تا به پشتیبان گیر های ویندوز (و هر گونه روش پشتیبان گیری ) یاد بگیرید تا اگر حالت باتری فعال شد عملیات های پشتیبان گیر رها شوند . همچنین ، زمانی که از برنامه های پشتیبان گیر خود ویندوز استفاده می کنید ، مشخص کنید که برنامه شروع به کار نکند اگر حالت باتری فعال باشد . قسمت های مربوط به باتری را در تنظیمات مدیریت انرژی پشتیبان گیر ویندوز ( Figure C ) انتخاب نمایید تا پشتیبان گیری های نیمه تمام ، جایگزین فایل های پشتیبان گیری شده ی سالم کنونی نشوند .

یو پی اس

این تنظیمات ، پیکربندی پیش فرض ویندوز نمی باشند . تا زمانی که سایت ، قطعی مکرر برق که برای چندین لحظه تجربه نکرده باشد ، تغییرات لازم را برای جلوگیری از جایگزینی پشتیبان گیری های نا تمام یا معیوب با پشتیبان گیری های کامل و صحیح قبلی انجام دهید .

#۹ : دوره ی خدمت دهی بسیار کوتاه می باشد

دوره ی خدمت دهی باتری معمولی یو پی اس تنها چند سال می باشد . دستکاه های یو پی اس اغلی روی سطح های اطاقک مانند و پشت میز ها قرار می گیرند . فراموش کردن اینکه آنها در آنجا می باشند آسان است . سالها به سرعت سپری می شوند .

همانطور که در قسمت ۴ نیز اشاره نمودیم ، باتری ها نهایتا خراب خواهند شد . بعد از چندین سال ، باتری ها ممکن است که کار بکنند اما ظرفیت تولیدی همیشگی را نخواهند داشت . برای مثال ، یک باتری ۲ ساله ممکن است تنها ۱۲ دقیقه نیرو بدهد در حالی که همان باترینو ۱۸ دقیقه نیرو می دهد . مطمئن باشید که سن باتری را در نظر داشته باشید و همچنین از نیازهای اضظراری خود خبر داشته باشید .

دستگاه های یو پی اس بسیاری باتری های تعویض پذیر متصل دارند . چنین مدل هایی امکان تعویض باتری یو پی اس را بدون خاموش شدن تجهیزات فراهم می سازد . چنین باتری هایی در نیرو دادن به سرور ها و سایر دستگاه های مهم و بحرانی بسیار کاربردی می باشند .

طوفان تندری ، تغییر ولتاژ یا افت الکتریکی و سایر شرایط ( شامل گرما ) همچنین می توانند عمر خدمت دهی یو پی اس را کاهش دهند . مطمئن شوید که یو پی اس شانس مقابله با درازای عمر توسط جدا کردن سیستم هایی که استفاده نمی شوند هنگام طوفان ها ، بررسی منظم قدرت باتری ، منحصر کردن ظرفیت ها با مقادیر منظقی ، مصون نگه داشتن قطعات از پارازیت ها ( بدان وسیله فضای تنفس و خنک شدن را فراهم می سازیم ) .اگر گزینه ی جدا کردن سیستم هایی که استفاده نمی شوند هنگام طوفان ها را انتخاب نماییم ، مطمئن باشید که استفاده نمی شوند . به عبارت دیگر ، بررسی نمایید که آن قسمت از چرخه ی داده ارتباطی محافظت نمی کند ، چون رعد و برق می تواند حرکت نموده و دیگر دستگاه های متصل را خراب کند .

# ۱۰ : یو پی اس ها قایق نجات اند نه پل

زمانی که دستگاه یو پی اس تعبیه می نمایید ، هرگز آنها را به عنوان پل روی آب های دچار مشکل در نظر نگیرید . به خاطر داشته باشید که یو پی اس ها تولید کننده نمی باشند . آنها در بهترین حالت قایق های نجات برای فرار از بحران های غیر منتظره می باشند .

گرچه یو پی اس می تواند در هنگام قطعی ۵ دقیقه ای نیروی کامل را نامین کند ، دستگاه ها نبایند به صورت پل در زمان های قطع برق مورد استفاده قرار گیرند . در عوض ، اگر شما به یو پی اس به عنوان راه حل اضطراری برای خاموش نمودن صحیح برنامه ها و پروسه ها و خاموش کردن سیستم در ترتیب مشخص موقت نگاه کنید ، احتمال ضرر دیدن از از بین رفتن داده ها ،برنامه و  فایل های ناقص و سایر خرابی ها در هنگام قطعی بسیار کم می شود .