یو پی اس میهن

یو پی اس ، باتری ، یوپی اس ، باطری

یو پی اس میهن

یو پی اس ، باتری ، یوپی اس ، باطری

دستگاه یو پی اس چیست

UPSمخفف عبارتUninterruptible power supply،به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است.یو پی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن،تامین بدون وقفه ی توان موردنیاز بار مصرفی میباشد،این سیستم بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار گرفته علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده میگردد . همچنین یو پی اس به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری،برق موردنیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین مینماید .

درحقیقت استفاده از یک انرژی پشتیبان مانند سیستم تامین انرژی بدون وقفه (UPS) شما را قادر میسازد که بر بیشتر مشکلات ناشی از برق شهر فائق آیید و همچنین محافظت در برابر قطع کلی برق را نیز بدست آوریدشما میتوانید سطوح مختلفی از حفاظت را در مقابل مشکلات برق برای سیستم خود جهت جلوگیری از تخریب و یا از دست دادن اطلاعات به کارگیرید.با توجه به اینکه روشهای نسبتاً کم هزینه بسیاری را جهت تامین سطوحی از حفاظت در مقابل مشکلات برق شهری برای تجهیزات میتوانید به کار گیرید،هیچ یک از آنها نمی توانند به خوبی یک دستگاه تامین برق بدون وقفه (یو پی اس) سیستم شما را در قبال مشکلات برق شهر حفاظت کنند.زمانی یو پی اس ها به عنوان یک سیستم گران ارزیابی میشدند اما امروزه باتوجه به گرانقیمت بودن تجهیزات ازنظر سخت افزاری و یا اطلاعات و داده ها، هزینه تهیه وتامین یک دستگاه یو پی اس کاملا ارزان و مقرون به صرفه میباشد .قبل از وارد شدن به جزئیات کارکرد این سیستم،بد نیست که نگاه سریعی به ساختار آن بیندازیم

هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزی است که ازآن محافطت میکند. این کار دقیقاً چگونه انجام میگیرد؟دو شاخه یک وسیله الکترونیکی که به برق شهر(یا به کاهش دهنده تغییرات ولتاژ یکه به برق شهر متصل است) وصل میشود فقط از یک منبع نیرو استفاده میکند.اگر برق شهر قطع شود،آن وسیله در اثر انقطاع الکتریسیته بسرعت خاموش میشود. یک یو پی اس این معادله را با فراهم نمودن دو منبع قدرت برای وسیله خود به هم میزند.Upsها به گونه ای طراحی شده اند که همواره دو منبع انرژی وجود داشته باشد. یکی منبع انرژی اولیه (برق شهر) و دیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدار میشود و به آن منبع ثانویه (باتری) گفته میشود.

بسته به نوع یو پی اس گاهی اوقات سوییچی برای کنترل اینکه کدامیک از منابع نیرو در هر لحظه مورد استفاده قرارمیگیرند تعبیه شده است.این سوییچ به محض اینکه متوجه شود که منبع اولیه قطع شده است از حالت اولیه به حالت ثانویه تغییر میکند و زمانی که منبع اولیه مجدداً وصل شد از حالت ثانویه به حالت اولیه باز میگردد.البته برق شهر،متناوب است و تجهیزات شما از برق متناوب استفاده میکند اگر چه تمامی باتریها برق مستقیم تولید میکنند.بنابراین قسمتی از یو پی اس به نام شارژر عمل تبدیل انرژی متناوب به مستقیم جهت شارژ باتریها را بر عهده دارد .همچنین بخشی دیگر بنامinverterنیز برای تبدیل انرژی مستقیم ذخیره شده در باتری به برق متناوب جهت راه اندازی دستگاه شما در تمامی یو پی اس ها تعبیه  شده است. از اینرو میتوان از باتری،شارژر و اینورتر به عنوان اصلی ترین بخش های یک دستگاه یو پی اس اشاره نمود .

در برخی از انواع ups ها یک مبدل بزرگ برق متناوب به مستقیم وجود دارد وinverter همواره نیروی لازم برای راه اندازی وسیله را تامین میکند و خودinverterانرژی لازم را از منبع اولیه و از طریق مبدل برق متناوب به مستقیم یا از باتری تامین میکند.Upsها درانواع گوناگون واندازه های متفاوت وجود دارند. واحد اندازه گیری یو پی اس،توان یاVA  (حاصلضرب ولتاژ در جریان خروجی ) میباشد . هر چه این ورتریک دستگاه یو پی اس قویتر باشد توان و قدرت یو پی اس بیشتر خواهد بود به عبارتی میتوان تعداد و توان تجهیزات بیشتری را پشتیبانی نمود از طرفی هر چه باتری های به کار رفته در یو پی اس از ظرفیت بالاتری برخوردار باشند زمان برق دهی در هنگام قطعی برق شهر بالاتر خواهد بود .یو پی اس های مختلف دارای ویژگیهای گوناگونی مانند آلارم های هشدار به هنگام بروز خطا یا اضافه بار،نرم افزار کنترل کامپیوتر به منظور ذخیره کردن اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و امکان اتدیگر میباشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.